Ένα από τα σημαντικότερα δείγματα αρχαίας τεχνολογίας, η Δίολκος, που πρόσφατα προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, μπορεί να ξαναβρεί ένα μέρος από τη χαμένη αίγλη της, μετά την έγκριση σχετικής μελέτης.
Ο λιθόστρωτος δρόμος πάνω στον οποίον κυλούσε η «ολκός νεών», ένα τροχοφόρο όχημα για τη μεταφορά πλοίων, είχε πλάτος 3,4 έως 6 μ. Κατασκευάστηκε στις αρχές του 6ου αιώνα π. Χ. την εποχή που τύραννος της Κορίνθου ήταν ο Περίανδρος. Χρησιμοποιήθηκε επί αιώνες για το δια ξηράς πέρασμα των πλοίων από τον Σαρωνικό στον Κορινθιακό Κόλπο και αντίστροφα, ώστε να αποφεύγεται ο χρονοβόρος περίπλους της Πελοποννήσου και το επικίνδυνο ακρωτήριο Μαλέας.
Το δυτικό άκρο της ανακατασκευάσθηκε στις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ., ενώ η χρήση της, κυρίως από μικρά, πολεμικά πλοία, συνεχίστηκε έως τον 9ο αιώνα μ.Χ. Η Δίολκος ένωνε τα δύο λιμάνια των Κεχρεών και του Λεχαίου, από τα οποία, ανάλογα με την κατεύθυνση, ξεκινούσε ή κατέληγε τη μεταφορά των πλοίων.
Οι ανασκαφές του μνημείου, που έγιναν την περίοδο 1956-1959 και τα έτη 1960 και 1969 από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, αποκάλυψαν δύο μέρη της: Ένα τμήμα μήκους 255 μ. στην πλευρά της Πελοποννήσου και ένα άλλο μήκους 204 μ. στην πλευρά της Στερεάς Ελλάδας, μέσα στις εγκαταστάσεις της Σχολής Μηχανικού.
Η Δίολκος είχε στη μέση δύο αυλακώσεις, απόστασης 1,5 μ., που χρησίμευαν για τη συγκράτηση των οχημάτων, κυρίως σε στροφές και υψώματα. Αν και υπάρχουν μαρτυρίες για την ύπαρξη μηχανισμών έλξης, δυστυχώς δεν έχουν ανακαλυφθεί ίχνη τους. Στο δυτικό άκρο της η Δίολκος κατέληγε σε λιθόστρωτη αποβάθρα.
Το Συμβούλιο, που γνωμοδότησε υπέρ της προστασίας και ανάδειξής της, δίνει ανάσα στο σπουδαίο έργο, το οποίο σήμερα βρίσκεται σε πολύ άσχημη κατάσταση. Η μελέτη προβλέπει την ανέλκυση και συντήρηση των βυθισμένων πωρολίθων της, αλλά και την ανάταξη της στεριάς στο άμεσο περιβάλλον της.
info: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου